Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

0 1325
Podaj dalejShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook
Dieta bezglutenowa stała się ostatnio bardzo modna. Czy każdy może ją stosować i czym tak naprawdę jest gluten?

Gluten to białko roślinne, którego źródłem  są pszenica, żyto, pszenżyto, orkisz i jęczmień, także owies, ze względu na wysokie ryzyko zanieczyszczenia zbożami glutenowymi. Dieta ta jest przeznaczona dla osób z alergią na gluten lub celiakią, ponieważ leczeniem w tych przypadkach jest zastosowanie diety eliminacyjnej (wyłączenie z diety glutenu).

Chorzy mogą spożywać produkty z mąki kukurydzianej, ryżowej, sojowej, gryczanej, prosa, amarantusa, komosy ryżowej, ponieważ te rośliny naturalnie nie zawierają glutenu, a także kasza jaglana, orzechy, soczewica, ciecierzyca, sezam, siemię lniane i ziarna słonecznika. Ważne jest, aby kupować pewne produkty z logo przekreślonego kłosa, ponieważ niektóre, takie jak mąka kukurydziana, ryżowa, gryczana, mogą być zanieczyszczane glutenem podczas mielenia w tym samym młynie.

Dieta bezglutenowa nie jest dietą odchudzającą, gdyż kaloryczność produktów bezglutenowych jest podobna do tradycyjnych, np. chleb bezglutenowy (kromka) – 242 kcal, chleb pszenny (kromka) – 260 kcal.

Zatem dlaczego powstało tyle szumu w związku z tą dietą?

Dr Davis opracował dietę bezglutenową przeznaczoną dla osób z nadwagą, a nie dla osób chorych na celiakię czy z alergią na gluten. Aby odróżnić obie diety, program dr Davisa nazwano dietą bez pszenicy. Główną zasadą tej diety jest całkowita eliminacja produktów zawierających gluten, także tych zdrowych, czyli chleba pełnoziarnistego. Według twórcy ziarna zbóż podnoszą stężenie glukozy we krwi szybciej niż cukier. Następuje wtedy zwiększenie wydzielania insuliny i wzrost tkanki tłuszczowej.

Dr Davis radzi jeść warzywa o każdej porze dnia. Należy ograniczyć jednak ilość spożywanych ziemniaków i kukurydzy. Umiar zależy zachować w przypadku owoców. Ważne w diecie bez pszenicy są produkty mleczne, także pełnotłuste sery, oraz ryby, owoce morza, mięso i drób. Nie powinniśmy zapominać też o zdrowych tłuszczach w postaci orzechów i olejów, które są dopuszczone przez dr Davisa. W dużych ilościach należy pić wodę, a herbatę i kawę jedynie sporadycznie.

Czy dieta bez pszenicy powinna być stosowana przez każdego z nas? Zdecydowanie nie. Dieta dr Davisa charakteryzuje się tym, że jest niskowęglowodanowa i wysokobiałkowa. Niedobór węglowodanów to różne problemy z koncentracją, pamięcią, apatia, rozdrażnienie. Natomiast nadmiar białka może szkodzić nerkom. Zatem, odpowiedzmy sobie sami, czy taka dieta może być zdrowa?

 



Podaj dalejShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

SIMILAR ARTICLES

NO COMMENTS

Leave a Reply